onsdag 20. mars 2013

Inspirasjon fra en gammel dør


I den ene av mine tre små stuer, har jeg stående et lite maleprosjekt på lur. Det har stått der ganske lenge da jeg ikke har blitt enig med meg selv om hvilken farge jeg skulle velge. For en tid tilbake skrev jeg om en flott dør jeg fikk av min far (du kan lese mer om det her), og der var fargen jeg hadde sett etter. 





En helt udefinerbar grønn/grå/blåfarge som var akkurat slik jeg ønsket meg. Denne døra er jo fra ca 1862-63, så noen fargekode har jeg da selvfølgelig ikke. Men kjerringa vet råd, og suste til nærmeste fargehandel. Der var de snille nok til å låne meg fargeskalaen hjem. Så takk Jonette, min tipp-tipp oldemor som fikk laget slik en flott dør som fortsatt inspirerer den dag i dag.




Jonette måtte ha vært en sterk kvinne. Først mistet hun mannen sin i Lofoten. Hun giftet seg på nytt og drev som leilending under godseier som bodde i Trondheim. Da ektemann nummer to (min tipp-tipp oldefar) døde i 1890 syntes hun det fikk være nok av leilendingslivet og skrev til godseieren i Trondheim at nå ville hun kjøpe seg fri. Hun unnså seg heller ikke for å diktere pris. Godseieren kom henne delvis i møte på pris og hun ble dermed den første som ble selveier av jorden i område.

Så rart å tenke på at denne stramme damen med de snille øynene er en av årsakene til at jeg er her i dag. Hvilket liv hun måtte ha hatt. 



2 kommentarer:

  1. Så spennende å lese!
    Og fin dør:)

    SvarSlett
  2. Heia Cecilie, takk før koselie ord hos me :)
    Hærli gammel dør du ha fått, bi speinnanes å sjå ke du ska bruk dein tel :), såg førræstn at ho Kristin ha lagt ut et bilde på fb a ei dør som sængegavel, kjæmpestili :)
    Heldi du va som kom de på loppis å fainn så mykji fint, her vart loppedagen brukt tel skitur me ongen, men, men kjæm vel fleira :)

    Fin hælg og påske tel de
    Klæm Mette :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...